29 March 2012

TEGURAN ALLAH KEPADA KITA



assalamualaikum. 
tak sedar hari ni dah pun hari Jumaat, terlalu sibuk and penat betul minggu ni sampai rasa macam takde masa nak rehatkan diri dengan baik. Apa yang paling memberi tekanan dah tentulah projek tahun akhir yang sampai sekarang still takde progress yang memberangsangkan. sedih. tapi takpe, sy akan bagi all out and akan pastikan semua yang supervisor nak siap by hari rabu. insyaALLAH. Mohon doa kalian.

Hari ni nak share pasal lesson learn yang dapat dari kehidupan seharian. Tahu tak malaikat maut sentiasa memerhatikan gerak geri kita? setiap hari sebanyak 70kali malaikat maut datang melihat gelagat kita, dan kalau dibahagikan dengan 24jam lebih kurang 20 minit sekali kita sangat hampir dengan Izrael si pencabut nyawa? Itu baru cakap pasal malaikat, Allah bagaimana? Dia tak pernah lekang dari melihat tindak tanduk kita walaupun sesaat. Dan tahukah kita selama ini Allah selalu tegur kita bila kita lakukan perkara perkara yang lagho dan tidak disukaiNya? Macammana cara Allah tegur?

Macam ni, setiap kali kita melakukan sesuatu yang kita sendiri tahu tidak memberi faedah sesikit pun kepada kita, lalu hati kita tergerak dan terfikir akan kelalaian kita tu. Dikala ini siapa yang menggerakkan hati kita? Tetapi masih lagi kita tak ambil kisah dan tidak peduli akan teguran itu dan meneruskan aktiviti yang pada dasarnya kita sudah merasa sesuatu yang tidak kena. Sebagai contoh, kita sedang leka bermain facebook berjam-jam lamanya, lalu terdetik satu perasaan, "eeei apa aku buat ni?". Tetapi masih kita terus leka dan leka. Disitu kita tidak sedar yang Allah sedang menegur kita. Sama juga bila kita melalak menyanyi lagu lagu yang mengasyikkan dan tiba-tiba hati kita tergerak dengan akan satu perasaan yang tidak sedap. Allah sedang memberitahu bahawa nyanyian itu tidak elok dan tidak akan memberi pertolongan sedikit pun kepada kita. kan lebih baik kalau kita mengucapkan nyanyian nyanyian yang lebih indah seperti zikirullah, istighfar dan kata kata yang baik baik? Sy juga baru belajar mengenai ini, sy tidak tahu yang detik perasaan sy selama ini terselit teguran dari Dia yang Maha Besar yang sudi menegur kesilapan sy. Sesungguhnya Allah lah yang Maha membolak balikkan setiap hati manusia.

Dalam hidup ini, dalam setiap perbuatan kita mestilah didahulukan dengan bismillah. setiap perkara yang dilakukan dengan bismillah itu semestinya perkara yang baik baik. sy kira tidak ada perkara yang tidak baik ada orang memulakannya dengan bismillah, contoh yang jelas adalah minum arak, merokok dan bercakap perkara perkara lagho. Niatkanlah setiap perkara kerana Allah dan pasti kita akan merasa yakin dalam setiap gerak dan langkah kerana perasaan untuk tergugat dari apa pun godaan dan cubaan inshaAllah dapat diatasi. 

Setakat ini dahulu, sy ada perkara lagi yang perlu disiapkan. semoga kita semua sentiasa dalam rahmatNya, AMEEN. 

Wassalam.

2 comments:

  1. post yang memberangsangkan! semoga Allah mudahkan final year project Alin..amiin.. ;)

    ReplyDelete