26 March 2012

TERSEDAR DENGAN PUKULAN


assalamualaikum

dah solat dan mengaji ke? :)

terima kasih atas doa shabat sahabat yang sentiasa memberi sokongan kepada diri ini. ya, sy sangat bersyukur dengan kehadiran kalian.

LEMPANG PIPI KANAN :

sebelum tidur semalam sy terpukul dengan satu gambaran yang sangat memilukan. sy melihat gambar seorang kanak kanak yang kelaparan merangkak mencari sesuap makanan. kasihan, andailah dapat sy menyuapkan adik itu dengan sesuap makanan pasti tidak tergambar kesyukuran dari riak wajahnya. teringat pula kehidupan kita di Malaysia, serba ada dan cukup makan pakai tetapi masih ada yang merungut. apatah lagi anugerah teridah dilahirkan sebagai seorang islam. seharusnya kita bersyukur dengan segala nikmat Allah yang telah diberikan kepada kita selama ini dan jangan jadikan ia umpama istidraj yang menggunung tinggi seperti hamba yang tidak tahu mengucap syukur atas nikmat yang diberi lalu apakah kita masih mengharap pada rahmat dan keberkatan dari Dia? begitu juga dengan peluang yang kita dapat untuk meniti alam sebagai seorang pelajar, biarpun sesusah mana dan tidak pula kita sukakan matapelajaran yang kita terpaksa tempuh, setidaknya anggaplah ia sebagai satu peluang yang masih ramai lagi di luar sana terkejar kejar untuk duduk ditempat kita. jadi, alhamdulillah syukur atas segalanya.



LEMPANG PIPI KIRI PULA :

melihat pula pada status status facebook yang banyak berperihalkan soal cinta, couple, sayang sayang, i love you, muah muah la, dan apa saja luahan perasaan kepada yang bukan muhrim juga mengingatkan sy pada sesuatu yang telah lalu. memang benar sy pernah bercinta, cinta monyet zaman kanak kanak ribena yang tak kemana pun. Biar lah sayang bagai nak gila sekalipun, namun perkara itulah yang memberi kenangan paling pahit dalam hidup ini. tiada masalah andai hati terguris oleh manusia, tetapi dulu sy rasakan itu sangat sangat ADA MASALAH!! bertahun tahun menangisi cinta manusia yang fana lagi tak sempurna. buat apa? ntahla, malu sy nak kenangkan lagi. Namun, bila sekarang, memang seharusnya sy berfikir soal nikah dan kahwin kerana sememangnya itu menjadi impian siang dan malam kepada setiap remaja seusia sy. Tetapi biarlah sy katakan tidak. sy masih belum terbuka untuk mencari cinta manusia sebelum sy mempersiapkan diri sy sepenuhnya dalam mengejar cinta Ilahi. Sy mahu menyerahkan diri sepenuhnya kepada DIA cinta hati sy terdahulu sebelum DIA menyerahkan sy kepada salah seorang pencintaNya juga. sy mahu dicintai DIA dahulu sebelum dicinta seseorang yang DIA cintai, dan sy percaya dengan janjiNYA yang bukan kosong seperti janji manusia. DIA berjanji akan menhadiahkan seorang lelaki yang baik kepada seorang perempuan yang baik juga berjanji menganugerah seorang perempuan yang baik kepada seorang lelaki yang baik. Idola sy juga berpesan bahawa Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. Jadi sy harus bersedia dengan benar benar bersedia!! takut sy tidak mampu melakukannya sekiranya iman di hati mesih secangkir saja. Sy putuskan untuk sendiri dari mencampakkan diri ke lautan dosa dengan berpasangan dengan yang bukan muhrim. sy putuskan untuk memadam segala kenangan pahit yang tersimpan di hati kerana sy tidak mahu hati sy kotor dengan perkara perkara yang lagho merindu dan mengingati yang tidak layak. Enggan sy keasyikan dengan cinta yang tidak pada paksi yang diajarkan kepada sy dan sy gembira dan tenang begini :) Sy tenang menanti untuk menjadi tulang rusuk lelaki yang dijodohkan kepada sy, dan semoga dia juga tenang menanti sy di sana :), teringin menjadi makmumnya dan mengaminkan doanya dia. satu hari nanti, inshaALLAH. <3

Kepada kaum adam :

- kita boleh berkawan, tetapi bukan teman tapi mesra.
- kita boleh berbicara, tetapi biar kena masa dan tempatnya.
- kita boleh bertemu, tetapi biarlah ditempat terbuka dan ada mahramnya.
- kita boleh berSMS, tapi biarlah pada perkara perkara yang penting sahaja.
- bantulah sy menjadi muslimah solehah kerana kata seorang kawan, tidak sempurna kesolehan seseorang itu jika ada nama-nama perempuan atau lelaki bukan muhrim yang sentiasa terlekat di bibir mereka. jom kita sama sama mendakap redhaNya dalam setiap perbuatan dan menjaga ketinggian maruah ya :) 

maafkan sy jika mengguris hati sesiapa, sy hanya manusia biasa.

wassalam.


No comments:

Post a Comment